Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10362/116804
Title: Avaliação de programas de formação médica e de enfermagem pós-graduada
Other Titles: Evaluation of post-graduate medical and nursing training programsa case study in two portuguese speaking african countries, 2013
Author: Garcia, Ana Cristina
Leone, Claudia
Dias, S
Hartz, Z
Keywords: Avaliação do impacto
Formação pós-graduada de profissionais de saúde
Estudo de caso
Países Africanos de Língua Oficial Portuguesa
Impact evaluation
Health professionals post-graduate training
Case study
Portuguese Speaking African Countries
Issue Date: 2014
Abstract: Resumo Introdução As expectativas das entidades de apoio ao desenvolvimento quanto à demonstração de evidência relativa ao impacto dos seus programas de formação são cada vez maiores. Em 2013, a Fundação Calouste Gulbenkian solicitou a avaliação do Concurso para Estágios de Curta Duração em Portugal para Profissionais de Saúde dos PALOP e Timor Leste. Como resposta, foi implementado um projeto de investigação avaliativa, qualitativo e exploratório, que incluiu um estudo de caso. Objetivos O estudo de caso teve por objetivos conhecer o percurso dos estagiários desde a candidatura até ao regresso ao país de origem e conhecer o desempenho dos estagiários na instituição de origem após o estágio. Métodos A intervenção foi descrita por um modelo lógico que integra os pontos fortes do modelo de medição de programas de aprendizagem desenvolvido por Kirkpatrick e da análise de contribuição de Mayne. O estudo de caso incluiu sete estagiários agrupados em dois casos (estudo de caso múltiplo). Cada caso correspondeu a um dos Países Africanos de Língua Oficial Portuguesa. Os resultados foram obtidos por triangulação dos dados recolhidos através de análise documental e de entrevistas semiestruturadas efetuadas nas instituições de acolhimento e de origem. Resultados Foram evidenciadas a coerência na alocação, a reação positiva dos formandos, a perceção de ocorrência de aprendizagem e de mudanças de comportamento nos estagiários, e a ocorrência de transmissão das boas práticas aprendidas nos países de origem. Nas instituições de origem, foi evidenciada a perceção positiva quanto ao impacto da formação. Conclusões Os resultados obtidos indicam que a intervenção tem potencial para influenciar de forma positiva as instituições de origem dos estagiários, sendo recomendados estudos adicionais para estabelecer conclusões definitivas. Abstract Introduction The impact demonstration of the training programs financed by the development support institutions is felt as more and more needed. In 2013, the Fundação Calouste Gulbenkian requested the evaluation of the Contract for Short Term Courses for Health Professionals from Portuguese Speaking African Countries and East Timor, in Portugal. In response, we implemented a qualitative and exploratory evaluative research project, which included a case study. Objectives The case study objectives were to know the trainees route from the application to the return to their countries and meet the training assignment at the home institution after the stage. Methods The intervention was described by a logical model that integrates the strengths of the measurement model of learning programs developed by Kirkpatrick and of the Mayne contribution analysis. The case study included seven trainees grouped in two cases (multiple case study). Each case corresponded to one of theAfrican Portuguese Speaking Countries. The results were obtained by triangulation of data collected through document analysis and semi-structured interviews carried out in the home and host institutions. Results We highlighted consistency in allocation, the positive reaction of trainees, the perception of occurrence of learning and behavioral changes in trainees, and the occurrence of transfer of good practices learned in countries of origin. In the home institutions, it was evidenced the positive perception on the impact of training. Conclusions The results indicate that the intervention has the potential to positively influence the home institutions of the trainees, and recommend further studies to establish definitive conclusions.
Description: Saúde Global e Doenças Tropicais
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10362/116804
DOI: https://doi.org/10.25761/anaisihmt.173
Appears in Collections:IHMT: SPIB - Artigos em revista nacional com arbitragem científica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Avalia_o_de_programas_de_forma_o_m_dica_e_de_enfermagem_p_s_graduada.pdf548,27 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote 

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.