Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10362/20133| Title: | Pequenas arquiteturas para grandes túmulos: a microarquitetura no final da Idade Média |
| Author: | Leal, Telmo Mendes |
| Advisor: | Rodrigues, Jorge Manuel de Oliveira Melo, Joana Ramôa |
| Keywords: | Tumulária Microarquitetura Microarchitecture, Tombs |
| Defense Date: | 18-Dec-2014 |
| Abstract: | A presente dissertação debruça-se sobre o fenómeno da microarquitetura,
caraterizado, de forma bastante abreviada, pelo disseminar de formas próprias da
arquitetura por uma diversidade de suportes onde não exercem, como naquela,
funções estruturais, mas apenas decorativas. Isto é, são representações da arquitetura.
Não se tratando de uma criação da Idade Média, nem a ela se delimitando, este
fenómeno conhece especial fulgor nos últimos séculos da mesma, sobretudo no
domínio da arte tumular, onde tal afirmação se torna mais evidente. Porém,
permanece um campo pouco aflorado em Portugal, dentro do estudo da arte medieval.
Dessa forma, traçar-se-á um panorama do estado da arte, tanto internacional quanto
nacional, da investigação sobre a microarquitetura. Igualmente, partindo do
denominador comum da arte tumular, que no caso português se traduz em quarenta e
quatro casos onde podemos observar arquitetura miniaturizada, procura-se não só
entender e definir o fenómeno, mas também descrever o caminho desenvolvido pelo
mesmo. Este percurso é inaugurado na segunda metade do século XIII, onde
encontramos as primeiras manifestações sólidas, prossegue pelos séculos XIV e XV e
termina no início do XVI, momento em que as formas da arquitetura medieval
acabam por dar lugar, enquanto referente, a um novo paradigma, já de feição
moderna. This dissertation explores the phenomenon of microarchitecture, here understood to refer generally to the dissemination of forms belonging to architecture on media where, unlike actual architecture, they do not play a structural role, being instead purely decorative. They constitute, therefore, representations of architecture. Though neither a medieval creation, nor restricted to this historical period, these elements were particularly favoured in the later centuries of the Middle Ages, all the more so in funerary sculpture. Despite their widespread presence, however, they remain a largely underexplored field in Portuguese medieval art studies. This dissertation thus firstly provides a historiographial review of research on microarchitecture both at national and international level. Next, taking funerary sculpture as a common denominator - which in Portugal translates into a body of fourty-four monuments featuring miniature architecture - it attempts to understand and define this phenomenon, while tracing its development over time. This overview starts in the second half of the 13th century, which witnessed what can be considered the first microarchitectural depictions on Portuguese monuments, and follows through the 14th and 15th centuries to end in the early 16th century, at a time when medieval architectural forms gave way to the new, early modern paradigm. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10362/20133 |
| Designation: | História da Arte |
| Appears in Collections: | FCSH: DHA - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Pequenas_arquiteturas_para_grandes_tu_mu.pdf | 28,1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.











