Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10362/186562
Title: Ler a História, escrever a História: a Pedagogia Crí5ca no processo de ensino e aprendizagem da literacia histórica.
Author: Pinto, Ana Catarina Simões Mendonça
Advisor: Gouveia, Ana Catarina Simões de Mendonça
Keywords: Educação Crítica
Critical Education
Literacia Histórica
Historical Literacy
Contranarrativas
Counternarratives
Defense Date: 24-Apr-2025
Abstract: Durante a prática de ensino supervisionada, procurámos explorar as orientações da pedagogia crítica com o objetivo de reforçar nos alunos o poder percecionado e efetivo de intervenção na construção do conhecimento histórico, focando a relevância da História para a transformação de quotidianos coletivos. Definimos como central para este desiderato o desenvolvimento de competências de literacia histórica (ler, escrever e debater em História) e recorremos ao trabalho de projeto, a partir de uma investigação historiográfica, e à organização de um debate a partir de um tema contemporâneo para o efeito.
During the supervised teaching practice, we tried to explore the guidelines of critical pedagogy with the aim of reinforcing students' perceived and effective power to intervene in the construction of historical knowledge, focusing on the relevance of History for the transformation of communities' daily lives. We defined the development of historical literacy skills (reading, writing and debating in History) as central to this goal and used project work, based on historiographical research, and the organization of a debate around a contemporary topic for this purpose.
URI: http://hdl.handle.net/10362/186562
Designation: Mestrado em Ensino de História no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário
Appears in Collections:FCSH: DH - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mestrado_Ana_Catarina_Mendonça_Pinto (1).pdf141,88 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote 

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.