Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10362/186562| Title: | Ler a História, escrever a História: a Pedagogia Crí5ca no processo de ensino e aprendizagem da literacia histórica. |
| Author: | Pinto, Ana Catarina Simões Mendonça |
| Advisor: | Gouveia, Ana Catarina Simões de Mendonça |
| Keywords: | Educação Crítica Critical Education Literacia Histórica Historical Literacy Contranarrativas Counternarratives |
| Defense Date: | 24-Apr-2025 |
| Abstract: | Durante a prática de ensino supervisionada, procurámos explorar as orientações
da pedagogia crítica com o objetivo de reforçar nos alunos o poder percecionado
e efetivo de intervenção na construção do conhecimento histórico, focando a
relevância da História para a transformação de quotidianos coletivos. Definimos
como central para este desiderato o desenvolvimento de competências de
literacia histórica (ler, escrever e debater em História) e recorremos ao trabalho
de projeto, a partir de uma investigação historiográfica, e à organização de um
debate a partir de um tema contemporâneo para o efeito. During the supervised teaching practice, we tried to explore the guidelines of critical pedagogy with the aim of reinforcing students' perceived and effective power to intervene in the construction of historical knowledge, focusing on the relevance of History for the transformation of communities' daily lives. We defined the development of historical literacy skills (reading, writing and debating in History) as central to this goal and used project work, based on historiographical research, and the organization of a debate around a contemporary topic for this purpose. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10362/186562 |
| Designation: | Mestrado em Ensino de História no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário |
| Appears in Collections: | FCSH: DH - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Mestrado_Ana_Catarina_Mendonça_Pinto (1).pdf | 141,88 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.











