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http://hdl.handle.net/10362/181761
Título: | Health literacy profiles in people with diabetes in Portugal |
Autor: | Cunha, Inês Mateus da |
Orientador: | Goes, Ana Rita Aguiar, Pedro |
Palavras-chave: | Health literacy profiles diabetes HLQ cluster analysis Perfis de literacia em saúde análise de clusters |
Data de Defesa: | 2025 |
Resumo: | ABSTRACT - Introduction: The development and implementation of tailored interventions to improve health literacy is pointed as a solution to improve diabetes management. Using multidimensional instruments in assessing health literacy provides an opportunity for getting a comprehensive picture on health literacy challenges, allowing the design of interventions targeting the specific needs and resources of particular communities. This study aims to identify health literacy profiles in people with diabetes and to characterize them according to sociodemographic and health-related variables.
Methods: An observational, cross-sectional study was conducted. Data on sociodemographics and health status was collected at the outpatient clinic of the Associação Protetora dos Diabéticos de Portugal. Health literacy was assessed using the Health Literacy Questionnaire (HLQ). Hierarchical cluster analysis using the Ward’s linkage as the clustering method was conducted to group participants with similar health literacy profiles across the nine HLQ dimensions. The profiles were characterized according to each HLQ scale score, sociodemographic and health-related variables. Statistical tests were conducted to identify differences in each HLQ scale score between the different clusters and to ascertain whether the clusters differed in sociodemographic and health-related variables.
Results: A total of 453 people with diabetes provided data for this study. Four health literacy profiles were identified, revealing a pattern of lower (Cluster 1) through higher (Cluster 4) health literacy across the HLQ dimensions. Cluster 1 was composed by a significantly larger proportion of older people, with lower education, reporting poor health status, and with HbA1c ≥8%. This profile revealed more difficulty on finding and appraising health information, actively managing their health and navigating the healthcare system. Cluster 4 had a significantly larger proportion of people with higher education and reporting good, very good or excellent health. This profile showed particular strength regarding their interaction with healthcare providers.
Conclusion: The profiles identified revealed specific needs and strengths, suggesting diverse priorities regarding interventions. Priority should be given to improve health literacy regarding appraising health information, empowering people in disease management, in navigating the healthcare system and finding good health information. Nuances of specific subgroups suggest the need for tailored solutions, with diverse strengths and focus. RESUMO - Introdução: A implementação de intervenções individualizadas para melhorar a literacia em saúde é uma das estratégias apontadas para melhorar a gestão da diabetes. A utilização de ferramentas multidimensionais para avaliar a literacia em saúde constitui uma oportunidade para obter uma visão abrangente dos desafios de literacia em saúde, permitindo o desenho de intervenções dirigidas às necessidades e recursos de certas comunidades. Este estudo pretende identificar perfis de literacia em saúde em pessoas com diabetes e caracterizá-los de acordo com variáveis sociodemográficas e relacionadas com saúde. Métodos: Foi realizado um estudo observacional transversal. Na Associação Protetora dos Diabéticos de Portugal, foram colhidos dados sociodemográficos e relacionados com saúde. A literacia em saúde foi medida através do Health Literacy Questionnaire (HLQ). Foi utilizada a análise hierárquica de clusters com o método de Ward para agrupar os participantes com características semelhantes nas 9 dimensões do HLQ. Os perfis foram caracterizados de acordo com a pontuação de cada dimensão do HLQ, variáveis sociodemográficas e relacionadas com saúde. Foram utilizados testes estatísticos para identificar diferenças entre as pontuações de cada dimensão e os diferentes clusters e para verificar se os clusters diferiam em variáveis sociodemográficas e relacionadas com saúde. Resultados: Foram estudados 453 participantes. Identificaram-se 4 perfis de literacia em saúde, revelando um padrão de literacia em saúde mais baixa (Cluster 1) a mais alta (Cluster 4). O Cluster 1 possuiu uma maior proporção de indivíduos mais velhos, com educação primária, com uma perceção fraca do seu estado de saúde, e HbA1c ≥8%. Este perfil revelou mais dificuldade em obter e avaliar informação de saúde, gerir ativamente a saúde e navegar o sistema de saúde. Por outro lado, o Cluster 4 possuiu uma maior proporção de indivíduos com ensino universitário e com uma perceção boa, muito boa ou excelente do seu estado de saúde. Este perfil mostrou particular força na interação com os profissionais de saúde. Conclusão: Os perfis identificados revelaram necessidades e prioridades de intervenção específicas. Deve ser dada prioridade em melhorar a avaliação da informação de saúde, capacitar os indivíduos para a gestão da doença, melhorar a navegação do sistema de saúde e encontrar boa informação de saúde. Pequenas diferenças em subgrupos específicos sugerem a necessidade de soluções à medida, com diversas forças e objetivos. |
URI: | http://hdl.handle.net/10362/181761 |
Designação: | Mestrado em Saúde Pública |
Aparece nas colecções: | ENSP - Dissertações de Mestrado em Saúde Pública |
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