Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10362/171959
Title: | Reformas curriculares de 2004 e 2022 |
Author: | Rodrigues, Alexandra Sofia Almeida, Mária |
Keywords: | Saber para ensinar Ensino profissional História da educação matemática Expert Estudos curriculares Knowledge to teach Vocational education History of mathematics education Curricular studies |
Issue Date: | 2023 |
Abstract: | Neste artigo pretende-se abordar os saberes matemáticos e as correntes metodológicas e pedagógicas dos programas de Matemática do Ensino Profissional (de nível secundário), em Portugal. São analisados aspetos do processo de elaboração de novos saberes para o ensino de matemática consolidados nas propostas curriculares publicadas em 2004/05 e em 2023. Os resultados indicam que o ensino profissional, em Portugal, teve poucas alterações curriculares durante os 34 anos da sua existência. Após a sua criação, houve apenas duas reformas curriculares da Matemática, ambas coordenadas pelo Professor Jaime Carvalho e Silva. Estas reformas tiverem por suporte uma expertise das equipas de autores, os resultados da investigação em educação matemática e o currículo da disciplina para esta tipologia de ensino de outros países. || This article intends to address mathematical knowledge and the methodological and pedagogical approaches regarding Mathematics programs of Vocational Education (at secondary level) in Portugal. There are analyzed aspects of the process of developing new knowledge for teaching mathematics consolidated in the curricular proposals published in 2004/05 and in 2023. The results show that vocational education in Portugal has had few curricular changes during the 34 years of its existence. After its establishment, there were only two curricular reforms in Mathematics, both coordinated by Professor Jaime Carvalho e Silva. These reforms are supported by the expertise of the teams of authors, the results of research in mathematics education and the curriculum of this discipline for Vocational Education in other countries. |
Description: | UIDB/04647/2020 UIDP/04647/2020 |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10362/171959 |
ISSN: | 2358-4750 |
Appears in Collections: | FCSH: CICS.NOVA - Artigos em revista nacional com arbitragem científica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1796902349793405_document-80.pdf | 717,89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.