Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10362/169009
Title: A utilização da plataforma Classcraft nas aulas de Geografia do 9º ano de escolaridade
Other Titles: The use of the Classcraft platform in 9th grade Geography classes
Author: Ferreira, Gustavo Castanheira
Advisor: Martins, Fernando Ribeiro
Keywords: Geografia
Ensino e aprendizagem
Metodologias ativas
Gamificação
Classcraft
Geography
Teaching and learning
Active methodologies
Gamification
Defense Date: 20-Dec-2023
Abstract: O presente relatório é o resultado da Prática de Ensino Supervisionada no âmbito do mestrado em Ensino de Geografia no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário realizada no Agrupamento de Escolas Emídio Navarro no ano letivo 2022/2023. O objetivo principal é perceber quais os benefícios da gamificação nas aulas de Geografia, nomeadamente no 9º ano de escolaridade, através da utilização da plataforma classcraft. A gamificação consiste na utilização de mecanismos de jogo em contextos que não o entretenimento, nomeadamente aprendizagens. Este relatório está dividido em duas partes. Numa primeira parte o estado da arte sobre o conceito de metodologias ativas e quais existem, o conceito de gamificação, vantagens e desvantagens e a plataforma classcraft, nomeadamente a sua utilização na escola. Na segunda parte o trabalho desenvolvido durante a Prática de Ensino Supervisionada, com a comparação da utilização e da não utilização da plataforma classcraft em sala de aula, focando os benefícios e os resultados da sua aplicação no processo de ensino e aprendizagem dos alunos, bem como a influência desta plataforma nos resultados académicos, no empenho, motivação, comportamento e relação social entre os alunos, apresentando todos os resultados obtidos.
This report is the result of the Supervised Learning Practice under the scope of the Master's Degree in Geography Teaching in the 3rd cycle of Basic Education and Secondary Education, developed at the Agrupamento de Escolas Emídio Navarro during academic year 2022/2023. The main goal of the report is understanding the benefits of gamification in Geography classes, namely in the 9th grade, through the use of the Classcraft platform. Gamification consists on the use of game mechanisms in contexts outside entertainment, namely in learning. This report is divided into two parts. In the first part, the state of the art on active methodologies and which ones exist, the concept of gamification and its advantages and disadvantages, and the Classcraft platform, namely its use in schools, are presented. In the second part, the work developed during the of Supervised Learning Practice are presented, with a comparison of the effect of using the Classcraft platform or not in the classroom, focusing on the benefits and results of its application in the teaching and student learning process, as well as the influence of this platform on the academic results, effort, motivation, behavior and social relation between the students, presenting all of the obtained results.
URI: http://hdl.handle.net/10362/169009
Designation: Mestrado em Ensino de Geografia no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário
Appears in Collections:FCSH: SAEFG - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mestrado_Gustavo_Castanheira_Ferreira.pdf4,74 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote 

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.