Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10362/146980| Title: | Reflexos da Sinização do Budismo na Dinastia Tang em Peças do Museu do CCCM |
| Other Titles: | Marks of Buddhism Sinization during Tang Dynasty on CCCM Museum Pieces |
| Author: | Fialho, Fausto Camacho |
| Keywords: | Budismo Mahāyāna Coleção do CCCM Adaptação Rota da Seda Mahāyāna Buddhism Silk Road Adaptation CCCM collection |
| Issue Date: | 30-Nov-2022 |
| Abstract: | Este artigo centra-se no processo de acomodação do Budismo à realidade pré-existente na China. Notam-se as alterações que o Budismo sofreu, sobretudo na corrente Mahāyāna, desde a Índia até à China, através da Rota da Seda. Estas são percecionadas na construção da religião e do seu panteão, mas também na liturgia e arte. Detetaram-se novas divindades, absorvidas pelo Budismo ao longo da Ásia Central, assim como emergiram de novas entidades e conceitos na China. Deste modo, novas representações artísticas foram evoluindo, tal como novos ritos e cerimónias começaram a ser celebradas no calendário litúrgico chinês. No campo artístico, consegue-se traçar a utilização de algumas cores e motivos decorativos com origem na Ásia Central, sendo possível, também, observar as transformações artísticas chinesas, sobretudo nos traços faciais e vestimentas, que refletem o gosto chinês, e que se adequam à realidade chinesa. Esta transformação é refletida nas peças do Museu do CCCM, analisadas neste artigo. This paper focuses on the process of accommodation of Buddhism to the pre-existing reality in China. Changes that Buddhism underwent are visible, specially in the Mahāyāna form, from India to China, through the Silk Road. Those are perceived in the religion’s construction and its pantheon, but also in liturgy and art. New deities were detected, absorbed by Buddhism throughout Central Asia, as well as new entities and concepts emerged in China. In this way, new artistic representations were evolving, as new rites and ceremonies began to be elebrated in the Chinese liturgical calendar. In the artistic field, it is possible to trace the use of some colors and decorative motifs originating in Central Asia, and it is also possible to observe the Chinese artistic transformations, especially in the facial features and clothing, which reflect the Chinese taste, and which suit to the Chinese reality. This transformation is reflected in the pieces from the CCCM Museum, analyzed in this article. |
| Description: | UIDB/04666/2020 UIDP/04666/2020 |
| Peer review: | yes |
| URI: | http://hdl.handle.net/10362/146980 |
| DOI: | https://doi.org/10.33167/1645-4677.DAXIYANGGUO2022.29/pp.35–54 |
| ISSN: | 1645-4677 |
| Appears in Collections: | FCSH: CHAM - Artigos em revista nacional com arbitragem científica |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| daxiyangguo29_online_artigo_2.pdf | 724,28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.











