Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10362/143941
Title: EDUCAÇÃO 4.0: Desafios e oportunidades
Author: Baltazar, Ana Luísa Gomes
Advisor: Cabrita, Maria do Rosário
Keywords: Indústria 4.0
Quarta Revolução Industrial
Educação 4.0
Fábrica inteligente
Futuro das competências
Competências da força de trabalho
Defense Date: Jan-2022
Abstract: Apesar de as revoluções industriais anteriores terem criado uma mudança social significativa, a 4ª Revolução Industrial é ímpar, quer no que toca à velocidade à qual as ideias e tecnologias se propagam, quer pelo potencial para fomentar oportunidades económicas e sociais através de uma mudança de paradigma em relação à organização do trabalho, modelos de negócio e tecnologia de produção. No entanto, esta mudança traz consigo a dificuldade de preencher vagas de trabalho, desequilíbrios no mercado e, por isso, a necessidade de qualificar os trabalhadores de forma que as suas competências acompanhem as necessidades do mercado. A presente dissertação procura, a partir do estudo do estado da arte, explorar as competências necessárias aos desafios educacionais colocados pela Indústria 4.0, evoluindo para a conceção de um modelo educacional sustentável, onde a experiência de aprendizagem se baseia em pilares teórico-tecnológicos. O estudo demonstra que, para viabilizar a Educação 4.0 como resposta natural à Indústria 4.0, é necessário adotar metodologias que estimulem a aprendizagem, a descoberta, o trabalho em equipa, primando pelo desenvolvimento de competências valorizadas no modelo de sociedade atual. Este trabalho resulta num estudo preliminar à temática, ainda em desenvolvimento, e pretende fomentar a reflexão sobre as questões em investigação, servir de base para desenvolvimento empírico do tema, e dar uma proposta das principais frentes de mudança que devem ser foco no desenvolvimento de um novo modelo educacional.
Although the first three Industrial Revolutions created a significant social change, the transformation that is currently taking place is unique in what comes to the speed at which new ideas and technologies are proliferating. The 4th Industrial Revolution has enormous potential to foster economic and social opportunities through a paradigm shift regarding work organization, business models and production technology. However, this paradigm shift brings with it the challenge of filling jobs, imbalances in the labor market and, therefore, the need to qualify the current and future workforces so that their skills are aligned with the market needs. To do so, it is necessary to explore and develop a new educational model - Education 4.0 - that responds to these needs, enabling the workforce with the requirements of the Industry 4.0. Through the study of the state of the art, this research seeks to explore the skills necessary for the educational challenges posed by Industry 4.0, evolving towards the design of a sustainable educational model, where the learning experience is based on theoretical and technological pillars. The study shows that, in order to make Education 4.0 viable as a natural response to Industry 4.0, it is necessary to adopt methodologies that encourage learning, discovery and teamwork, prioritizing the development of skills valued in the current model of society. This work results in a preliminary study about this subject under development, and it intends to encourage a reflection on the issues under investigation, to serve as a basis for a future empirical development of the subject, and to provide a proposal of the main fronts of change that should be the focus when developing a new educational model based on Industry 4.0 needs.
URI: http://hdl.handle.net/10362/143941
Designation: MESTRADO INTEGRADO EM ENGENHARIA E GESTÃO INDUSTRIAL
Appears in Collections:FCT: DEMI - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Baltazar_2022.pdf3,56 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote 

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.