Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10362/20384| Title: | Educação musical no 2º Ciclo - o ensino da música através da sua prática |
| Author: | Araújo, Ana Teresa Taumaturgo Brito de |
| Advisor: | Reigado, João Pedro Nogueira, João |
| Keywords: | Instrumental Orff Trabalho Auditivo Prática musical Prática Musical Improvisação Musical Practice Improvisation Ear Training |
| Defense Date: | 6-Dec-2016 |
| Abstract: | O presente relatório incide sobre a Prática de Ensino Supervisionada
realizada no âmbito do Mestrado de Ensino de Educação Musical no Ensino Básico.
Nele procuro descrever de um modo reflexivo e crítico as atividades desenvolvidas
ao longo do estágio realizado no ano letivo de 2015/2016. Com este relatório,
pretendo oferecer um contributo à reflexão sobre a importância do
desenvolvimento de atividades práticas na disciplina de Educação Musical (com
destaque para a prática instrumental, improvisação e trabalho auditivo) e em como
estas permitem a experiência e vivência do ensino da música de uma forma mais
efetiva e completa.
O relatório está dividido em quatro capítulos. O primeiro dedica-se à
contextualização do ensino da música em Portugal. O segundo capítulo apresenta
uma contextualização da prática letiva, com a caraterização do local onde se realizou
o estágio. Em seguida, descreve-se de forma fundamentada a Prática de Ensino
Supervisionada nas suas componentes de observação e de lecionação de aulas. No
último capítulo, reflito sobre a minha participação na investigação: “A importância
da música na vida dos alunos do 2.º ciclo”. The present report focuses on the Supervised Teaching Practice carried out in the context of the Master’s Degree in Teaching Musical Education for Elementary Education. Through it, I aim to describe in a reflexive and critical approach the activities developed throughout the school year of 2015/2016. With this report, I intend to offer a contribution to the reflection on the importance of the development of practical activities in the context of Musical Education (with emphasis on instrumental practice, improvisation and ear training) and how these activities allow the experience of music learning in a fuller, more effective way. The report is divided into four chapters. The first is dedicated to the contextualization of music education in Portugal. The second chapter presents a contextualization of the teaching practice, with the characterization of the internship school. Aftewards, there is a justified description of the Supervised Teaching Practice in its observation and class teaching lecturing component. In the last chapter, I present a reflection of my participation in the research “The importance of music in the life of 5th and 6th grade students”. |
| URI: | http://hdl.handle.net/10362/20384 |
| Designation: | Ensino de Educação Musical no Ensino Básico |
| Appears in Collections: | FCSH: DCM - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Relatório de Estágio Ana Araújo.pdf | 8,91 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.











