Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10362/20384
Title: Educação musical no 2º Ciclo - o ensino da música através da sua prática
Author: Araújo, Ana Teresa Taumaturgo Brito de
Advisor: Reigado, João Pedro
Nogueira, João
Keywords: Instrumental Orff
Trabalho Auditivo
Prática musical
Prática Musical
Improvisação
Musical Practice
Improvisation
Ear Training
Defense Date: 6-Dec-2016
Abstract: O presente relatório incide sobre a Prática de Ensino Supervisionada realizada no âmbito do Mestrado de Ensino de Educação Musical no Ensino Básico. Nele procuro descrever de um modo reflexivo e crítico as atividades desenvolvidas ao longo do estágio realizado no ano letivo de 2015/2016. Com este relatório, pretendo oferecer um contributo à reflexão sobre a importância do desenvolvimento de atividades práticas na disciplina de Educação Musical (com destaque para a prática instrumental, improvisação e trabalho auditivo) e em como estas permitem a experiência e vivência do ensino da música de uma forma mais efetiva e completa. O relatório está dividido em quatro capítulos. O primeiro dedica-se à contextualização do ensino da música em Portugal. O segundo capítulo apresenta uma contextualização da prática letiva, com a caraterização do local onde se realizou o estágio. Em seguida, descreve-se de forma fundamentada a Prática de Ensino Supervisionada nas suas componentes de observação e de lecionação de aulas. No último capítulo, reflito sobre a minha participação na investigação: “A importância da música na vida dos alunos do 2.º ciclo”.
The present report focuses on the Supervised Teaching Practice carried out in the context of the Master’s Degree in Teaching Musical Education for Elementary Education. Through it, I aim to describe in a reflexive and critical approach the activities developed throughout the school year of 2015/2016. With this report, I intend to offer a contribution to the reflection on the importance of the development of practical activities in the context of Musical Education (with emphasis on instrumental practice, improvisation and ear training) and how these activities allow the experience of music learning in a fuller, more effective way. The report is divided into four chapters. The first is dedicated to the contextualization of music education in Portugal. The second chapter presents a contextualization of the teaching practice, with the characterization of the internship school. Aftewards, there is a justified description of the Supervised Teaching Practice in its observation and class teaching lecturing component. In the last chapter, I present a reflection of my participation in the research “The importance of music in the life of 5th and 6th grade students”.
URI: http://hdl.handle.net/10362/20384
Designation: Ensino de Educação Musical no Ensino Básico
Appears in Collections:FCSH: DCM - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Relatório de Estágio Ana Araújo.pdf8,91 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote 

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.