Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10362/179224
Title: Collaborative Learning in the Foreign Language Classroom: Assessing the Process
Author: Sousa, Carolina do Nascimento de
Advisor: Leslie, Carolyn Elizabeth
Keywords: Trabalho de grupo
Trabalho de par
Língua estrangeira
Aprendizagem colaborativa
Interação
Secundário
Avaliação formativa
Feedback
Relatório de estágio
Group work
Pair work
Foreign language
Collaborative learning
Interaction
Secondary
Formative assessment
Feedback
Defense Date: 9-Dec-2024
Abstract: The following report is a result of the research conducted in the context of the practicum, mandatory for attaining the title of Master in the teaching of English in the third cycle and secondary level. The focus of the research was the assessment of group and pair work, particularly of its process. The concept of ‘process’ for collaboration in the educational context refers to the work and interaction learners partake in to reach a final product. The aim of this study was then to answer the research questions: how can the formative assessment of the process, in group and pair work, be carried out in the secondary English as a foreign language classroom? How is learner perception of collaboration affected by its assessment? Through an action-research procedure, there was an investigation of the existing literature on the topic, a research of the eleventh-year participants’ perceptions and feelings towards the assessment of collaboration, and the application of assessment tools such as rubrics and observation grids. The participants worked collaboratively to solve tasks of different typologies and a significant part of this research consisted of the observation of those collaborations. Consequently, the grouping of participants was also a relevant aspect of this research. The results of the research point to the importance of assessing through observation as well as the role of assessing collaboration for the social, cognitive, and academic development of the participants.
O presente relatório resulta da investigação realizada no contexto to estágio, obrigatório para a obtenção do título de Mestre no curso de Ensino de Inglês no Terceiro Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário. O foco da investigação foi a avaliação do trabalho de grupo e pares, particularmente o seu processo. O conceito de ‘processo’ na colaboração no contexto educacional refere-se ao trabalho e interação na qual os alunos participam no sentido de alcançar um produto final. O objetivo da investigação foi então responder às questões condutoras do estudo: como pode ser realizada a avaliação formativa do processo no trabalho de grupo e par no contexto do ensino de língua estrangeira? De que modo são as opiniões dos alunos acerca de trabalho colaborativo afetadas pela sua avaliação? Através dos procedimentos de ação-investigação, deu-se a exploração da literatura existente acerca do tema, a investigação dos sentimentos e perceções dos participantes do décimo primeiro ano em relação à avaliação da colaboração e a utilização de ferramentas de avaliação tais como rubricas e grelhas de observação. Os participantes colaboraram na resolução de tarefas de tipologias distintas e a observação dessas interações representaram uma parte significativa da investigação. Consequentemente, a formação dos grupos e pares foi igualmente um aspeto relevante da presente investigação. Os resultados da mesma apontam para a relevância da avaliação através da observação, bem como para o papel da avaliação da colaboração no desenvolvimento social, cognitivo e académico dos participantes.
URI: http://hdl.handle.net/10362/179224
Designation: Mestrado em Ensino de Inglês no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário
Appears in Collections:FCSH: DLCLM - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mestrado_Carolina_Nascimento_Sousa.pdf2,79 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote 

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.