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dc.contributor.advisorMora, André-
dc.contributor.advisorFonseca, José-
dc.contributor.authorPedro, Dário Filipe Romana-
dc.date.accessioned2022-09-19T14:02:03Z-
dc.date.available2022-09-19T14:02:03Z-
dc.date.issued2022-07-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10362/143828-
dc.description.abstractUnmanned Aerial Vehicles (UAVs), although hardly a new technology, have recently gained a prominent role in many industries, being widely used not only among enthusiastic consumers but also in high demanding professional situations, and will have a massive societal impact over the coming years. However, the operation of UAVs is full of serious safety risks, such as collisions with dynamic obstacles (birds, other UAVs, or randomly thrown objects). These collision scenarios are complex to analyze in real-time, sometimes being computationally impossible to solve with existing State of the Art (SoA) algorithms, making the use of UAVs an operational hazard and therefore significantly reducing their commercial applicability in urban environments. In this work, a conceptual framework for both stand-alone and swarm (networked) UAVs is introduced, focusing on the architectural requirements of the collision avoidance subsystem to achieve acceptable levels of safety and reliability. First, the SoA principles for collision avoidance against stationary objects are reviewed. Afterward, a novel image processing approach that uses deep learning and optical flow is presented. This approach is capable of detecting and generating escape trajectories against potential collisions with dynamic objects. Finally, novel models and algorithms combinations were tested, providing a new approach for the collision avoidance of UAVs using Deep Neural Networks. The feasibility of the proposed approach was demonstrated through experimental tests using a UAV, created from scratch using the framework developed.pt_PT
dc.description.abstractOs veículos aéreos não tripulados (VANTs), embora dificilmente considerados uma nova tecnologia, ganharam recentemente um papel de destaque em muitas indústrias, sendo amplamente utilizados não apenas por amadores, mas também em situações profissionais de alta exigência, sendo expectável um impacto social massivo nos próximos anos. No entanto, a operação de VANTs está repleta de sérios riscos de segurança, como colisões com obstáculos dinâmicos (pássaros, outros VANTs ou objetos arremessados). Estes cenários de colisão são complexos para analisar em tempo real, às vezes sendo computacionalmente impossível de resolver com os algoritmos existentes, tornando o uso de VANTs um risco operacional e, portanto, reduzindo significativamente a sua aplicabilidade comercial em ambientes citadinos. Neste trabalho, uma arquitectura conceptual para VANTs autônomos e em rede é apresentada, com foco nos requisitos arquitetônicos do subsistema de prevenção de colisão para atingir níveis aceitáveis de segurança e confiabilidade. Os estudos presentes na literatura para prevenção de colisão contra objectos estacionários são revistos e uma nova abordagem é descrita. Esta tecnica usa técnicas de aprendizagem profunda e processamento de imagem, para realizar a prevenção de colisões em tempo real com objetos móveis. Por fim, novos modelos e combinações de algoritmos são propostos, fornecendo uma nova abordagem para evitar colisões de VANTs usando Redes Neurais Profundas. A viabilidade da abordagem foi demonstrada através de testes experimentais utilizando um VANT, desenvolvido a partir da arquitectura apresentada.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/6817 - DCRRNI ID/UIDB%2F00066%2F2020/PTpt_PT
dc.relationfoRESTER PCIF/SSI/0102/2017pt_PT
dc.relationIF/00325/2015pt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.subjectArtificial Intelligencept_PT
dc.subjectCollision Avoidancept_PT
dc.subjectCollision Datasetpt_PT
dc.subjectDeep Learningpt_PT
dc.subjectDronespt_PT
dc.subjectImage Processingpt_PT
dc.titleCollision Avoidance on Unmanned Aerial Vehicles using Deep Neural Networkspt_PT
dc.typedoctoralThesispt_PT
thesis.degree.nameDOCTORATE IN ELECTRICAL AND COMPUTER ENGINEERINGpt_PT
dc.subject.fosDomínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informáticapt_PT
Aparece nas colecções:FCT: DEE - Teses de Doutoramento

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