Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10362/107002
Title: | A explicação no contexto da Educação Histórica |
Author: | Martins, Pedro Joaquim Pereira Vieira |
Advisor: | Gago, Marília Henriques, Raquel |
Keywords: | Ensino de História Educação Histórica Explicação Causalidade Pensamento Histórico dos Alunos History Education Explanation Students Historical Thinking Causation |
Defense Date: | 14-Sep-2020 |
Abstract: | Realizado no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada, no segundo ano do Mestrado
em Ensino de História no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário, da Universidade
Nova de Lisboa, o relatório que se apresenta é o produto de um trabalho desenvolvido em duas
vertentes: primeiro, a investigação acerca da explicação no contexto da Educação Histórica;
segundo, o momento de aplicação didática durante a PES com duas turmas de ciclos de estudo
diferentes (7º e 10º anos de escolaridade), com o propósito de desenvolver a compreensão
histórica e o raciocínio causal dos alunos.
Os objetivos do relatório estão intimamente ligados às questões de investigação
formuladas: em primeiro lugar, evidenciar os principais fundamentos teóricos da Educação
Histórica que sustentam o conceito disciplinar de explicação. Em segundo lugar, referir as
estratégias didáticas que se adotaram, atendendo às propostas de investigação em Educação
Histórica. Finalmente, demonstrar a evolução das ideias dos alunos acerca da explicação ao
longo da intervenção pedagógica.
A explicação é aqui definida, seguindo os princípios da Educação Histórica
(CHAPMAN, 2018), como um conceito de segunda ordem, ou seja, pertencente ao domínio
conceptual da História e articulador do conhecimento fatual. Neste contexto, constitui-se assim
como uma resposta às questões “porquê” e “como”, sendo inclusive uma das tarefas da escrita
da História, juntamente com a descrição, justificação e interpretação (MEGILL, 2007).
Com base na bibliografia consultada, nos documentos curriculares como as
Aprendizagens Essenciais e nos princípios da teoria de ensino-aprendizagem cognitivista,
gizaram-se um conjunto de estratégias didáticas (planificações e materiais) com o objetivo de
ajudar a estruturar o pensamento causal dos alunos: introduziu-se o tema da explicação, em
ambas as turmas, através da estória da morte do camelo Alphonse (CHAPMAN, 2018),
aprofundando-se posteriormente com recurso a exercícios históricos distintos, designadamente
a seleção e organização de cartões contendo factos históricos, seguindo-se a redação de uma
explicação (7º ano de escolaridade) e a construção de um diagrama em formato de diamante
nove (CHAPMAN, 2018) para o 10º ano de escolaridade, a partir, respetivamente, dos
conteúdos “Roma e o Império” e “O espaço português – a consolidação de um reino cristão
ibérico”.
Na análise de como evoluíram as ideias dos alunos acerca da explicação, os dados
consistiram nas respostas dos alunos, analisados de forma qualitativa e indutiva, e codificados
tendo como inspiração as propostas Grounded Theory para a construção de categorias. As
ideias dos alunos permitem observar uma diferença mínima entre as duas turmas, sobretudo ao
nível das ideias prévias, marcadas pelo presentismo e pelo poder atribuído às causas.
Igualmente, observou-se, entre os dois exercícios, uma progressão conceptual em alguns
alunos, tendo duas alunas exibido já um pensamento causal mais sofisticado com elementos
explicativos e raciocínios contrafactuais explícitos. The present report, written after finish the Supervised Teaching Practice, is the result of a continuous work developed in two ways: first, the research about the metahistorical concept of explanation in the context of History Education; second, the moment of didactic application during STP with two classes of different study cycles (7th and 10th grade class), with the aim of developing students' historical understanding and causal reasoning. The main goals of the report are closely linked to the research questions that were formulated: first, highlight the main theoretical foundations of History Education that are the support of this second order concept. Second, describe the didactic strategies that were adopted, considering the research proposals of History Education. Finally, present the evolution of students' ideas about explanation throughout the pedagogical intervention. In this report, following the principles of History Education (CHAPMAN, 2018), explanation is defined as a second order concept, that is, belonging to the conceptual domain of History. In this context, explanation is presented as an answer to the questions “why” and “how”, and it can be defined as one of the tasks of History-writing, together with description, justification and interpretation (MEGILL, 2007). Based on the bibliography reviewed, the Portuguese curricular documents and the principles of cognitive learning theory, a few didactic strategies (lesson plans and pedagogic materials) were outlined with the purpose of helping structure students' causal thinking. Firstly, the concept of explanation was introduced, in both classes, through the story of the death of Alphonse the camel (CHAPMAN, 2018). Afterwards, the concept was explored using different historical exercises: the selection and organization of cards containing historical facts, followed by the writing of an explanation (7th grade class) and the construction of a diagram in the shape of a diamond (CHAPMAN, 2018) for the 10th grade class, based, respectively, on the following contents: “Rome and the Empire” and “The Portuguese space - the consolidation of an Iberian Christian Kingdom”. Finally, regarding how students' ideas about explanation evolved, the data consisted of the students' responses, analysed in a qualitative and inductive way and coded based on the Grounded Theory proposals. The analysis allow to observe small differences between students of different ages (12 and 16), especially in terms of prior ideas, marked mainly by a common sense reasoning, a connection to the present time (presentism) and the power ascribed to causes, as if causes could make something happen (LEE; SHEMILT; 2009). Likewise, it was observed, between the two exercises, a conceptual progression in a few students and there was a special case of two students that already revealed a more sophisticated causal thinking with explanatory elements and explicit counterfactual reasoning. |
URI: | http://hdl.handle.net/10362/107002 |
Designation: | Ensino de História no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário |
Appears in Collections: | FCSH: DH - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Relatório da PES - Pedro Vieira Martins 57271.pdf | 10,24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.